czwartek, 31 stycznia 2019

Opera Rara 2019

Dziś w Krakowie startuje Festiwal Opera Rara.
To wydarzenie o dość długiej historii, które jednak trzy lata temu radykalnie się zmieniło. Zamiast 2-4 występów w roku, na których mogliśmy posłuchać koncertowych wersji oper barokowych - z najwyższej półki wykonawczej zresztą - mamy dwutygodniowy festiwal ze spektaklami własnej produkcji i serię recitali.
W tym roku przygotowano cztery spektakle, w tym tylko jeden barokowy - Hipolita i Arycję Jeana-Philippe'a Rameau - oraz kantatę Benedetta Marcella Cassandra zestawioną z Justem Davida Langa.
Poza tym będzie można zobaczyć Cosi fan tutte Mozarta i A Madrigal Opera Philipa Glassa. Każdy spektakl wystawiony zostanie za to kilkakrotnie, co pozwoli go zobaczyć większej grupie melomanów.
Podczas recitali wystąpią prawdziwe gwiazdy operowe, zarówno uznane (Patricia Petitbon, Danielle de Niese, Sophie Karthauser), jak i wschodzące (Jakub Józef Orliński).
Mam wrażenie, że festiwal wciąż szuka swojej formuły. Dla fanów opery barokowej jest okazją do zobaczenia wersji scenicznej przynajmniej jednej z oper - w tym roku Rameau, który po latach nieobecności w ostatnim czasie jakby zmartwychwstał na polskich scenach. Warto tu przypomnieć Indes Galantes na Festiwalu Oper Barokowch Dramma per Musica w 2015 roku (wersja koncertowa) i podczas Festiwalu Operowego w Bydgoszczy (wersja sceniczna) w 2016, Pigmaliona wystawionego w Warszawskiej Operze Kameralnej w 2015 bądź Nais pokazaną w ubiegłym roku również w Bydgoszczy i powtórzoną w wersji półscenicznej w Filharmonii Narodowej w Warszawie.
Hippolite et Aricie znakomitego Fracuza będzie miał chyba polską premierę, nie udało mi się znaleźć żadnych dotychczasowych inscenizacji w polskich teatrach operowych. Szczegóły dotyczące tej opery (prawykonanie, fabuła itp.) zamieszczam tutaj.
W rolach tytułowych nieznani mi śpiewacy, w pozostałych większość polskich  - w przeważającej liczbie z Chóru Capelli Cracoviensis. Zagra - na instrumentach historycznych - Orkiestra Festiwalowa pod batutą doświadczonego dyrygenta operowego i klawesynisty Marka Toporowskiego.
Przedstawienie w Centrum Kongresowym ICE reżyseruje Sjaron Minailo i bardzo jestem ciekawa, jak będzie ono wyglądało. I jak zostanie zaśpiewane, oczywiście!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz