Georg Friedrich Haendel, Teseo
Narodowe Forum Muzyki
26 maja 2024
bez relacji
Johann Adolf Hasse, Marc'Antonio e Cleopatre,
Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, Katowice
24 maja 2024
Na ten koncert czekałam od początku sezonu. Nie tylko ze względu na zapowiedzianych wykonawców, ale również dlatego, że miałam okazję usłyszeć tę serenatę dwa lata temu w Łazienkach i wiedziałam, że jest dziełem dużej urody.
więcej
Georg Friedrich Haendel, Samson, HWV 57
Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie
16 maja 2024
Kiedy w pamiętnym roku 2018 uczestniczyłam w dwóch
koncertach oratorium Samson George’a Friedricha Haendla,
nie sądziłam, że na kolejne spotkanie z tym dziełem przyjdzie mi czekać sześć
lat! A jednak. Znów Kraków, znów Capella Cracoviensis i znów Samson.
więcej
Georg Friedrich Haendel, Susanna, HWV 66
Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie
25 kwietnia 2024
To było moje drugie spotkanie z tym absolutnie cudownym oratorium Haendla. o jego historii i... dwuznaczności pisałam szczegółowo w mojej poprzedniej relacji w roku 2016, dlatego tu nie będę tych przemyśleń powtarzać, choć nie sposób się do nich nie odwoływać.
więcej
Georg Friedrich Haendel, Solomon, HWV
Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie
14 marca 2024
bez relacji
Claudio Monteverdi, L'Orfeo
Opera Rara, ICE, Kraków
23 października 2023
L'Arpeggiata koncertuje w Polsce regularnie. dlatego jej obecność na festiwalu Opera Rara nie zelektryzowała mnie w pierwszej chwili. Dopiero kiedy dowiedziałam się, że w programie jest koncertowa wersja opery Claudia Monteverdiego L'Orfeo, natychmiast kupiłam bilet. Nie tylko dlatego, że jest to moja ukochana opera, od której zaczęła się moja miłość do baroku, ale również dlatego, że byłam ogromnie ciekawa, jak zmierzy się z tym przedsięwzięciem prowadząca L'Arpeggiatę Christina Pluhar.
wiecej
Johann Adolf Hasse, Sanctus Petrus et Sancta Maria Magdalena
Bydgoska Scena Barokowa, Collegium Copernicanum, Bydgoszcz
21 października 2023
gościnnie Polska Opera Królewska
Oratorium nie ma akcji jako takiej – to zbiór arii
przeplatanych recytatywami, w których poszczególne postaci wyrażają żal po
śmierci Jezusa i szukają w niej głębszego sensu. W bohaterach walczą poczucie
winy, rozpacz i nadzieja. Dzieło przygotował Hasse na Wielki Piątek 1858 roku
dla dziewcząt ze szpitala i sierocińca Ospedale degli Inucarabili w Wenecji, w
których Hasse pełnił rolę maestro di capella, nauczając i komponując dla
dziewcząt pozostających po opieką tej instytucji.
więcej
Antonio Vivaldi, Juditha triumphans, RV 644
Warszawska Opera Kameralna, Warszawa
7 października 2023
Oratorium Vivaldiego oparte na biblijnej historii
bohaterskiej wdowy, która z oblężonej Betulii przybywa do obozu Asyryjczyków
pod wodzą Holofernesa, uwodzi dowódcę i po upojnej nocy obcina mu głowę, czym
przyczynia się do zwycięstwa Żydów, jest jednym z najbardziej znanych i
najczęściej wykonywanych dzieł oratoryjnych i operowych tego kompozytora. Nie
bez powodu – temat jest bardzo atrakcyjny, jak zawsze, gdy splata się Eros i
Thanatos – a realizacja przez kompozytora jest wprost olśniewająca.
więcej
Georg Friedrich Haendel, Imeneo
Festiwal Barokowy Polskiej Opery Królewskiej, Teatr Królewski w Łazienkach, Warszawa
17 września 2023
Georg Friedrich Haendel, Tolomeo, Re d'Egitto, HWV 25
Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, Katowice
11 maja 2023
Tolomeo, Rè di Egitto to ostatnia z oper
Haendla podczas prowadzenia przez niego pierwszej Royal Academy of Music. Mimo
nadciągającego bankructwa tej instytucji operę udało się wystawić
siedmiokrotnie. Była też dwukrotnie wznawiana za życia kompozytora, za każdym
razem starannie przezeń „updatowana”.
więcej
Georg Friedrich Haendel, Acis and Galatea
Polska Opera Królewska, Teatr Królewski w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie
16.03.2023
Warstwa muzyczna wydaje się już wystarczająca, by to dzieło
pokochać. Jednak – o dziwo – spotykałam do tej pory tylko wersje koncertowe.
Pełną wersję sceniczną tej opery zobaczyłam w czwartek 16 marca po raz
pierwszy. Po utwór sięgnęła Polska Opera Królewska, a reżyserię spektaklu
powierzono Natalii
Kozłowskiej. A ona jak zwykle spisała się znakomicie!
więcej
Georg Friedrich Haendel, Rinaldo
Polska Opera Królewska, Teatr Królewski w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie
25.09.2022
Rinaldo to pierwsza opera, którą Haendel
wystawił w Londynie, osiągając zresztą oszałamiający sukces. Opera tylko w
pierwszym sezonie była wystawiana 15 razy, w kolejnych latach wielokrotnie ją
wznawiano, a w roku 1731 kompozytor przygotował drugą wersję z licznymi
zmianami w stosunku do wersji pierwotnej z 1711 roku.
więcej
Antonio Caldara, Il Venceslao
Międzynarodowy Festiwal Muzyki Dawnej Improwizowanej All’Improvviso, Teatr Miejski, Gliwice
20.11.2022
...wystawiona w tym roku w Gliwicach w wersji koncertowej
opera Il Venceslao Antonia Caldary przedstawia wydarzenia na
dworze polskiego króla Venceslao, domniemanego Władysława IV, które jednak
zostały zrodzone w wyobraźni librecisty Apostolo Zeno. Równą ważną jak bohater
tytułowy postacią jest tu jego syn Casimiro, czyli Jan Kazimierz, następca
Władysława, w rzeczywistości jego brat.
więcej
Jean-Philippe Rameau, Castor et Pollux
Festiwal Oper Barokowych Warszawskiej Opery Kameralnej, Warszawa
10.11.2022
Arcydzieło Rameau Castor et Pollux nie
miało początkowo szczęścia – przewidziana na marzec 2020 roku premiera została
odwołana z powodu lockdownu. Dopiero ponad rok później, w listopadzie 2021 roku
odbyła się w Warszawskiej Operze Kameralnej premiera opery,
więcej
Georg Friedrich Haendel, Israel in Egypt, HWV 54
5 listopada 2022
Filharmonia Narodowa w Warszawie
W jesienne wieczory 4 i 5 listopada Filharmonia Narodowa
zaproponowała publiczności swoją wersję oratorium Georga Friedricha Haendla
Israel in Egypt. To było moje drugie spotkanie „na żywo” z tym Haendlowskim arcydziełem, w dodatku w
postaci tak różnej, że warto o tym napisać kilka słów.
więcej
Alessandro Scarlatti, San Casimioro, Re di Polonia
29 października 2022
Polska Opera Królewska, Zamek Królewski, Warszawa
Niewielkie rozmiarem dzieło oratoryjne San Casimiro Rè di
Polonia nie jest bardzo znanym z oratoriów Scarlattiego, jednak w Polsce było ono
już kilkakrotnie wykonywane. Oczywiście ze względu na „polską” tematykę dzieła,
a mianowicie głównego i tytułowego bohatera Kazimierza Jagiellończyka, zwanego
Królewiczem
więcej
Claudio Monteverdi, Si dolce e’l tormento
II Festiwal Barokowy
Polskie Opery Królewskiej
11 września 2022
Teatr Królewski w
Łazienkach, Warszawa
Pasticio, w którego skład weszły: Il ballo delle ingrate, Quel
sgauardo sdegnosetto, Il
combattimento di Tancredi e Clorinda, Lamento
della Ninfa, Chiome d’oro, bel
thesoro, Damigella tutta bella, Zefiro torna e di soavi accenti
więcej
więcej
Bydgoska Scena Barokowa 2021, Kino Pomorzanin, Bydgoszcz
7.11.2021
Wybrana na koncert finałowy Bydgoskiej Sceny Barokowej 2021 premiera opery Domenica Scarlattiego Tolomeo e Alessandro to oczywiście nie przypadek. Utwór został napisany na zamówienie królowej Marii Kazimiery i wykonany w teatrze domowym w jej rzymskim Palazzo Zuccari 19 stycznia 1711 roku. Scarlatti był wówczas zatrudnianym przez królową Marysieńskę maestro di capella na jej dworze, autorem libretta był zaś poeta i osobisty sekretarz królowej Carlo Sigismondo Capece.
więcej
Jean-Philippe Rameau, Platée
Sala Koncertowa Akademii Muzycznej, Łódź
4,5.11.2021
Usłyszałam ostatnio z usta pewnej melomanki, że przedstawienia
studenckie są grane zwykle na 200%. Coś w tym jest. Co prawda to nie był główny
powód mojej wyprawy do Łodzi, a główną role odegrała tu ciekawość: jak z operą
Rameau zmierzy się bardzo przeze mnie ceniona reżyserka Natalia Kozłowska.
Zwłaszcza że tego dzieła jeszcze w Polsce nie wystawiano – a przynajmniej nie
udało mi się odkryć śladów takiej inscenizacji z przeszłości. A więc jedno z
najbardziej znanych dzieł operowych Rameau, dość specyficzne, bo komiczne, w
dodatku prapremiera i do tego pełna wersja sceniczna – czegóż chcieć więcej!
więcej
Georg Friedrich Haendel, Il trionfo del Tempo e del Disinganno HWV 46a
Barok w Radości, Pałac na Wodzie, Łazienki Królewskie, Warszawa
31.10.2021
Il trionfo del
Tempo e del Disinganno to pierwsze,
a zarazem ostatnie oratorium Georga Friedricha Haendla. Powstało w 1707 podczas
młodzieńczego pobytu we Włoszech, doczekało się dwóch kolejnych wersji, w tym
angielskojęzycznej powstałej na dwa lata przed śmiercią mistrza. Jak trafnie
zauważono – stanowi swoistą klamrę spinającą muzyczną twórczość Haendla.
więcej
Johann Adolf Hasse, Caio Fabrizio
Międzynarodowy Festiwal Muzyki Dawnej Improwizowanej All’Improvviso, Ruiny Teatru Victoria w Gliwicach
26.06.2021
... w tym roku na festiwalu zaprezentowano pełną wersję koncertową opery Hassego w znakomitym wykonaniu. Kierownictwo artystyczne tego projektu sprawowała Martyna Pastuszka, koncertmistrzyni i prowadząca jedną z najlepszych dziś orkiestr barokowych w Polsce, czyli {oh!} Orkiestrę Historyczną. W gronie solistów mogliśmy usłyszeć przede wszystkim Maxa Emanuela Cencica w roli tytułowej...
więcej
Polska Opera Królewska, Teatr Królewski w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie
11.07.2020
Po czterech trudnych miesiącach pandemii i kompletnego zamarcia życia artystycznego, zwłaszcza muzycznego, to pierwsza premiera na polskich scenach muzycznych. Utwór wybrano starannie, także pod kątem wymagań bezpieczeństwa epidemicznego. A więc spektakl jest krótki - trwa godzinę, obsada sceniczna jest minimalna: dwoje solistów i jedna rola niema, scena w Łazienkach niewielka, a i tak zapełniona zaledwie w 1/3, publiczność w maskach, siedząca w wyznaczonych starannie miejscach z zachowaniem odpowiedniego dystansu.
więcej
Georg Friedrich Haendel, Rodelinda
Polska Opera Królewska, Teatr Królewski w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie
06.03.2020
Gioachino Rossini, Sigismondo
Festiwal Opera Rara 2020. Teatr im. J. Słowackiego, Kraków
23.01.2020
więcej
Gerog Friedrich Haendel, Il pastor fido, HWV 7
Festiwal Muzyki Dawnej improwizowanej "All'Improvviso", Teatr Miejski, Gliwice
01.05.2019
Inicjatywę festiwalu, żeby w tym roku pokusić się o inscenizację sceniczną przyjęłam z prawdziwym entuzjazmem. Organizatorom nie zabrakło na szczęście odwagi, której brak dyrektorom innych scen muzycznych w Polsce. Zaproszono międzynarodową ekipę reżysersko-scenograficzną, młodych solistów i znakomicie się rozwijającą {oh!}Orkiestrę Historyczną. Efekt mogliśmy obejrzeć i usłyszeć 1 maja na scenie Teatru Miejskiego w Gliwicach.
więcej
Claudio Monteverdi, L'Orfeo
Polska Opera Królewska, Zamek Królewski, Warszawa
26.02.2019
Wystawienie opery i to w wersji scenicznej na Zamku Królewskim to prawdziwe wyzwanie. Artyści polskiej Opery Królewskiej podjęli się odważnie i odnieśli niekwestionowany sukces.
więcej
Jean-Philippe Rameau, Hippolyte et Aricie
Festiwal Opera Rara, Centrum Kongresowe ICE, Kraków
3.02.2019
Pełna inscenizacja opery Rameau to ogromne wyzwanie. Na dokładkę - na naszych scenach wydarzenie tak wyjątkowe, że aż nieprawdopodobne. A jednak! To, czego nie są w stanie zrealizować szefowie wielkich scen operowych, zostało przygotowane przez Krakowskie Biuro Festiwalowe i Capellę Cracoviensis, czyli organizatorów festiwalu Opera Rara.
więcej
Georg Friedrich Haendel, Giulio Cesare in Egitto, HWV 17 (wersja koncertowa)
Teatr Wielki, Poznań
22.09.2018
Giulio Cesare in Egitto należy do najczęściej wystawianych oper Heandla, wciąż zachwyca swoją znakomitą dramaturgią, przepiękną muzyką, jest też polem do popisu dla wielu głosów - nawet najmniejsza rólka jest tu wyposażona w przebojową arię.
więcej
Georg Friedrich Haendel, Alcina, HWV 34
IV Festiwal Oper Barokowych Dramma per Musica, Mała Warszawa, Warszawa
16.09.2018
Alcina należy do często wystawianych oper Heandla, jest też swoistą, operową lista przebojów – większość arii jest bardzo znana i chętnie wykonywana na koncertach, dają bowiem wykonawcom możliwość prawdziwych wokalnych popisów.
więcej
Leonardo Vinci, Gismondo, re di Polonia
XI Międzynarodowy Festiwal Muzyki Dawnej Improwizowanej All'Improvviso, Ruiny Teatru Victoria w Gliwicach
Polska i światowa współczesna prapremiera Gismondo, Re di Polonia na gliwickim festiwalu All'Improvviso wzbudziła nie tylko moją ciekawość, ale i uzasadnione nadzieje na duże muzyczne przeżycie. I muszę przyznać, że się nie zawiodłam!
Centrum Kongresowe ICE, Kraków
8.07.2018
To była niezwykła możliwość- mogliśmy porównać niedawne wykonanie oratorium podczas festiwalu Misteria Paschalia z przygotowany zaledwie trzy miesiące później przez Jana Tomasza Adamusa i pokazanym 8 lipca w krakowskim ICE. Takie okazje nie zdarzają się często!
więcej
Jean-Philippe Rameau, Naïs
Filharmonia Narodowa, Warszaw
8.05.2018
(powtórka z Bydgoskiego Festiwalu Operowego z 30.04.2018)
Wydawało się to niemożliwe, a jednak! Zrobili to ! Znowu! Rameau w Polsce - najpierw w Bydgoszczy, tydzień później na scenie Filharmonii Narodowej i choć bez dekoracji, to z chórem i baletem!
więcej
Georg Friedrich Haendel, Hercules, HWV 60
Bydgoski Festiwal Operowy, Opera Nova, Bydgoszcz
5.05.2018
Granice pomiędzy operą a oratorium jest w twórczości Haendla dość płynna. (…)
Dlatego nie ma specjalnego znaczenia fakt, że Hercules jest zaliczany do oratoriów – ma angielski tekst, wspaniałe chóry, wymowę moralizującą. Jednak budowa tego dzieła jest stricte operowa, dlatego wcale mnie nie dziwi pokusa jego scenicznej inscenizacji.
Georg Friedrich Haendel, Samson, HWV 57
Misteria Paschalia, Centrum Kongresowe ICE, Kraków
1.04.2018
Monumentalne oratorium Haendla stanowiło chyba kulminacje tegorocznej edycji Misteria Paschalia. Wykonano je na zamówienie festiwalu, a telewizja Mezzo przeprowadziła transmisję na żywo, co świadczy o i randze festiwalu, i o jego wysokim poziomie.
więcej
Georg Friedrich Haendel, Acis and Galatea, HWV 49a
Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, Katowice
12.01.2018
Opera pastoralna, albo inaczej serenata lub maska Haendla, została w NOSPR przedstawiona w wersji dwuaktowej, angielskiej, przez Gabrieli Consort & Players pod batutą Paula McCreesha.
więcej
Jean-Baptiste Lully, Armide
IX Festiwal Oper Barokowych, Warszawska Opera Kameralna, Warszawa
14.11.2017
Opera barokowa w Polsce to rzadkość, a opera Jeana-Baptisty Lully'ego to absolutny rarytas. Nie wiem, czy od poprzedniej premiery Alceste w WOK w 200 roku gdziekolwiek go grywano.
więcej
Georg Philipp Telemann, Bockes-Passion, TWV 5:1
Wratislavia Cantans, kościół św. Marii Magdaleny, Wrocław
2017.09.15 i 16
więcej
Claudio Monteverdi, Il ritorno d'Ulisse in patria, CV 325
Wratislavia Cantans, Narodowe Forum Muzyki, Wrocław
2017.09.08
Powrót Ulissesa to jedna z rzadziej grywanych opeer Monteverdiego, długo podważano jej autentyczność. Jednak ta inscenizacja Gardinera - pół koncertowa, pół sceniczna - jest dostatecznym dowodem na to, że jest to Monteverdi w najczystszej postaci, na dokładkę podany w wersji absolutnie doskonałej.
wiecej
Antonio Vivaldi, Farnace RV 711
Nicola Porpora, Germanico in Germania
Francesco Cavalli, Eliogabalo
Opera National de Paris
16.09.2013 (premiera)
Leonardo Vinci, Semiramide riconosciuta
W królestwie Miłości i Duszy
51. Festiwal Wratislavia Cantans, Wrocław
5.09.2016
Koncert Philippe'a Jaroussky'ego we Wrocławiu potwierdził wysoka klasę najlepszego kontratenora świata (niektórzy się ze mną nie zgodzą, ale nic to - wiem swoje). Zapowiadająca festiwal Gazeta Wyborcza przytacza anegdotkę Jaroussky'ego na temat jego nazwiska - otóż jego dziadek-emigrant miał tak się własnie przedstawić francuskiemu urzędnikowi - ja Ruski... Ale ta pyszna anegdota nie przesłania faktu, że dla wielbicieli kontratenorowego śpiewu ten koncert to wydarzenie roku!
więcej
Sognando la morte, choreo-opera
II Festiwal Oper Barokowych w Teatrze Królewskim Dramma per Musica, Warszawa
2.09.2016
Sognando la morte, czyli Śniąc o śmierci to całkowicie indywidualny pomysł artystyczny. Z pozoru składanka rozmaitych arii i fragmentów instrumentalnych - ułożona jednak w spójną i przemyślaną całość. Jak piszą organizatorzy festiwalu - to swoista interpretacja barokowego Tańca Śmierci, Danse macabre. Znakomita śpiewaczka Anna Radziejewska wespół z tancerzem Jackiem Tyskim zapraszają nas do uczestnictwa w tym zadziwiającym tańcu.
więcej
Georg Friedrich Haendel, Il Trionfo del Tempo e del Disinganno, HWV 46a
Festiwal w Aix-en-Provance
6.07.2016
Il Trionfo... to alegoryczna przypowieść o wyższości piękna duchowego nad cielesnym i porzuceniu doczesnych pragnień i przyjemności dla wyższej wartości, jaką jest - wg autora libretta - Bóg. To moralitet, w którym występują cztery postacie: Bellezza (czyli Piękno), Piacere (Przyjemność), Tempo (Czas) i Disinganno (Rozczarowanie).
Jadąc do Aix, zastanawiałam się, co można zrobić z utworem pozbawionym zupełnie akcji dramatycznej. Jak się okazało na miejscu - można i to dużo!
więcej
Narodowe Forum Muzyki, Wrocław
8.05.2016
Jean-Philippe Rameau, Les Indes Galantes
Bydgoski Festiwal Operowy
Opera Nova, Bydgoszcz
30.04.2016
Kiedy kilka miesięcy dowiedziałam się, że podczas festiwalu zobaczymy sceniczną wersję opery Rameau, wiedziałam, że nie mogę przepuścić takiej okazji. Przede wszystkim sprawdzenia, jak ewoluowało muzycznie od września ubiegłego roku, kiedy to opera miała swoją premierę w wersji koncertowej. A także przekonać się, jak z tą nie najłatwiejszą materią poradzą sobie reżyserka Natalia Kozłowska. scenografka Olga Warabida i grupa choreografów. No i przekonałam się!
więcej
Johann Joseph Fux, Orfeo ed Euridice
Georg Friedrich Haendel, Ariodante HWV 33
Warszawska Opera Kameralna, Warszawa
17.03.2016
Kiedy kilka miesięcy temu przeczytałam informację, że Warszawska Opera Kameralna wystawi Ariodanego Heandla, nie mogłam w to uwierzyć. Co prawda ta scena mierzyła się już z repertuarem "Caro Saxone" - Rinaldo, Julio Cesare, Imeneo... Ale Ariodante? A jednak!
więcej
Giovanni Battista Pergolesi, Adriano in Siria
więcej
Johann Adolf Hasse, Piramo e Tisbe
Un Jardin a l'italienne – włoska muzyka barokowa
więcej
Claudio Monteverdi, Madrigali guerrieri et amorosi
Zamek Królewski w Warszawie
09.01.2016
Arias for Caffarelli
Claudio Monteverdi, Madrigali I: Cremona
Claudio Monteverdi, L'incoronozione di Poppea
Opera Rara, Teatr im. J. Słowackiego w Krakowie
03.12.2015
Grudniowy akcent tegorocznego cyklu Opera Rara był na pewno znaczący - to ostatnia opera "boskiego" Claudia, czyli L'incoronazione di Poppea w interpretacji najgłośniejszych chyba speców od Monteverdiego, czyli zespołu włoskich madrygalistów La Venexiana pod kierunkiem Claudia Cavina.
więcej
Furie d'amore, Georg Friedrich Haendel
Teatr Stanisławowski w Łazienkach Królewskich
29.11.2015
Warszawska Opera Kameralna zaskakuje nas czasem zupełnie nowymi i niekonwencjonalnymi
pomysłami. Jednym z nich był dzisiejszy koncert w Teatrze Stanisławowskim w Łazienkach Królewskich prezentujący wybór znanych i lubianych arii z oper Georga Friedricha Haendla.
więcej
Henry Purcell, Come ye sons of art (Birthday Song for Queen Mary), King Arthur, act III: The Frost Scene, Welcome to all the Pleasures (for St. Cecilia's Day), Te Deum
Warszawska Opera Kameralna, kościół seminaryjny w Warszawie
29.10.2015
Purcell to muzyka specyficzna. z jednej strony szalenie miękka, pełna niespodziewanej delikatności i subtelnej ekspresji, z drugiej - przebojowa, prowokująca do całkiem współczesnych, nawet jazzowych aranżacji (Music for a while L'Arpeggiaty!) i przede wszystkim pełna pozytywnej energii.
więcej
Jan Philippe Rameau, Pigmalion
Johann Adolf Hasse, Siroe, re di Persia
Johann Adolph Hasse był w swoich czasach numerem jeden – najpopularniejszym, najbardziej rozchwytywanym kompozytorem, autorem około 120 oper, z których wiele było ówczesnymi przebojami. Na polskich scenach Hasse jest nieobecny. O ile wystawia się niekiedy Monteverdiego, Pergolesiego czy Haendla, o tyle znakomity Saksończyk jest u nas artystą kompletnie nieznanym, choć w Warszawie bywał i tu podobno, w stołecznej Operalni, wystawiono w 1861 z okazji urodzin króla jego Zenobię.
więcej
Haendlowskie inspiracje – Radi/o/pera, Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego, Warszawa
Jean Philippe Rameau, Les Indes Galantes
Melanconia – muzyczne skarby Biblioteki Uniwersyteckiej we Wrocławiu
więcej
Georg Friedrich Haendel, Alexander’s Feast, HWV 75
Wratislavia Cantans, kościół św. Marii Magdaleny, Wrocław
08.09.2015
Uczta Aleksandra albo potęga muzyki popularnie jest nazywana oratorium. Ta powszechna omyłka bierze się zapewne z faktu, że jest to dość późne dzieło Haendla, z okresu, kiedy pożegnał się z operą włoską, przez lata przynosząca mu niebywałą popularność i niemałe dochody. Ale w latach trzydziestych XVIII wieku londyńska publiczność miał dość oper w języku włoskim, wobec czego z właściwą sobie elastycznością kompozytor podjął wyzwanie zasadniczej zmiany. Przerzucił się oto na monumentalne dzieła oratoryjne, komponowane do tekstów w języku angielskim. Z tego to właśnie czasu pochodzi Uczta Aleksandra, ale jak się okazuje, oratorium nie jest.
więcej
Amor Crudel
Georg Friedrich Haendel, Orlando HWV 30
Festiwal ma niewątpliwie mocne wejście - to prapremiera Orlanda Georga Friedricha Haendla w warszawskich Łazienkach. Spektakl świetny, znakomicie zagrany i zaśpiewany, dokładnie taki, jakiego oczekiwaliśmy.
więcej
Inauguracja Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu
4.09.2015
Co prawda nie były to barokowe, a już zwłaszcza operowe klimaty, ale uczestnictwo w inauguracji Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu wczoraj, czyli 4 września, było naprawdę dużym przeżyciem.
więcej
Dancing with BACH, kościół Matki Boskiej Bolesnej w Nieborowie
Kolejny koncert w 16. edycji Wędrującego Festiwalu "Kolory Polski" był ciekawym eksperymentem. Zderzono w nim barokową muzykę ze współczesnym ruchem scenicznym, historyczna praktykę wykonawczą ze spontaniczną improwizacja teatralną. A wszystko w stylowym wnętrzu nieborowskiego kościoła.
więcej
Johann Sebastian Bach – kantaty "polskie" – Filharmonia Narodowa w Warszawie
8.06.2015
"Ballo" – Radi/o/pera, Studio Koncertowe Polskiego Radia im W. Lutosławskiego, Warszawa
Muzyka Claudia Monteverdiego rzadko gości na naszych scenach. Trudno się dziwić. Zmierzenie z tak niezwykłym, stylowym, a przy tym trudnym repertuarem to prawdziwe wyzwanie. Wymaga znakomitej orkiestry i głosów z najwyższej półki.
więcej
"Hidden Haendel – Haendel znany i nieznany", Filharmonia Narodowa w Warszawie
Opera party. "Sosarme, Rè di Media " G.F. Haendla w Sukiennicach w Krakowie
23.04.2015, powtórka 25.04.2015
2.04.2015
więcej
"Isacco figura del Redentore" Niccolò Jommellego, Misteria Paschalia, Filharmonia im. K. Szymanowskiego w Krakowie
30.03.2015
"Baroque Living Room" w Filharmonii Narodowej w Warszawie
17.03.2015
Filharmonia Narodowa w Warszawie przygotowała dla wielbicieli muzyki dawnej danie dość szczególne. To spektakl muzyczny oparty na kompozycji Johna Cage’a z 1940 r. zatytułowanej Living Room Music. Akcja odbywa się w tytułowym living roomie, a jesteśmy świadkami rywalizacji dwóch uczniów-śpiewaków i ich walki o względy i uznanie nauczyciela. Wprowadzeniem do obu części koncertu było nawiązanie do oryginalnego pomysłu Cage’a...
więcej
"Dydona i Eneasz" Purcella w Warszawskiej Operze Kameralnej
13.03.2015