W nowy Roku 2022 pierwszym wydarzeniem w kalendarzu melomana operowego, a zwłaszcza barokowego jest niewątpliwie krakowski festiwal Opera Rara. W ciągu wielu lat swego trwania przeobrażał się regularnie i z wydarzenia stricte barokowego, polegającego na ściągnięciu do Krakowa kilka (od dwóch do czterech) spektakularnych oper w wersji koncertowej, nabrał bardziej lokalnego charakteru, a równocześnie stal się bardziej różnorodny. Obok spektakli operowych, nie zawsze już barokowych, organizatorzy, a zwłaszcza aktywna w tym zakresie Capella Cracoviensis, której dyrektor Jan Tomasz Adamus jest w tej chwili chyba głównym decydentem repertuaru festiwalowego, proponują recitale znanych, wybitnych śpiewaków. W tym roku będą to Anne Sofie von Otter (12 lutego w filharmonii), Sandrine Piau (14 lutego w Sukiennicach), Ian Bostrige (patrz niżej) i Tomas E. Bauer (25 lutego w Cricotece).
Inną nowością wprowadzoną stosunkowo niedawno do festiwalu są sceniczne wersje repertuaru niescenicznego, w tym roku będą to pieśni Schubarta z cyklu Winterreise opracowane reżysersko przez Cezarego Tomaszewskiego (24, 25, 27 lutego w Cricotece). Co ciekawsze - będzie okazja do skontrastowania tego przedsięwzięcia z jak najbardziej klasycznym wykonaniem Podróży zimowej przez Iana Bostriga (28 lutego w filharmonii).
Prawdziwie barokowym wydarzeniem będzie w tym roku pasticcio Siface skompilowane przez Giuseppe Sellitto w roku 1734, a korzystające z arii skomponowanych przez m.in. Vinciego, Porpory, Giacomellego i Hassego. Przewidziano dwa spektakle w Teatrze im. J. Słowackiego - 20 i 21 lutego. Capellę Cracoviensis poprowadzi oczywiście Jan Tomasz Adamus, a wystąpią m.in. Kangmin Justin Kim, Bruno de Sa, Maayan Lich, Marcjanna Myrlak, Krzysztof Krzeszowiak i Jake Arditti.
Drugim operowym wydarzeniem będzie wznowienie współczesnej opery Petera Eotvosa The Golden Dragon. w reżyserii Karoliny Sofulak. Organizatorzy zapraszają na 18, 20 i 22 lutego na scenę MOCAK-u. Wystąpią Aleksandra Żakiewicz, Natalia Kawałek, Karol Kozłowski, Bartosz Gorzkowski i Łukasz Klimczak.
I wreszcie ostatnie z przewidzianych wydarzeń to koncert brytyjskiej formacji I Fagolini z programem Au naturel - cyklem pieśni z różnych epok inspirowanych Breuglowskimi Czterema porami roku. Koncert odbędzie się 17 lutego w Filharmonii Krakowskiej.
Jak widać festiwal stał się wyborem propozycji bardzo różnorodnych, a nawet kontrastowych. Dla miłośników baroku też się cos znajdzie, więc trzymamy kciuki za tegoroczne wydanie festiwalu Opera Rara 2022.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz